Pages

Selasa, 04 Desember 2012

Mengapa Individualisme lebih prihatin dari Kolektivisme dari


Seluruh dunia masyarakat diajar untuk melihat suatu realiti dalam cara yang sangat dipolarisasi. Apabila isu-isu tertentu yang dipersembahkan kepada kita melalui bulatan arus perdana, mereka biasanya terlalu dipermudahkan ke titik di mana semua konsep sama ada hitam atau putih, dan semua orang sama ada baik atau buruk, tanpa di antara.
Realiti sebenar yang berlaku ialah bahawa perkara adalah jauh lebih rumit daripada itu, biasanya ada banyak cara yang berbeza untuk melihat perkara dan banyak sudut yang berbeza untuk sesuatu isu. Hal ini terutamanya berlaku dalam kajian falsafah, kerana istilah itu sentiasa ditakrifkan semula dan idea-idea yang sentiasa dikaji semula dengan setiap generasi baru ahli-ahli falsafah untuk menampung wawasan baru dan maklumat yang telah menjadi dari masa ke masa.
Satu kutub yang jauh disalahtafsir dan terlalu dipermudahkan oleh penduduk umum adalah bahawa individualisme dan kolektivisme. Sekarang, ia adalah benar bahawa ramai orang yang berlainan mempunyai idea-idea yang berbeza tentang makna perkataan-perkataan ini, tetapi apa yang benar-benar menentukan nilai sebenar konsep apa-apa akibat yang datang sebagai hasil konsep yang dilaksanakan oleh masyarakat.
Stereotaip arus perdana, seorang individualis adalah orang yang mementingkan diri sendiri dan yang tidak mempunyai keinginan langsung untuk mengambil bahagian dalam masyarakat. Pada pandangan berbeza ,seorang kolektivis nampaknya seseorang yang mengambil berat terhadap masyarakat secara keseluruhan, sehinggakan bahawa mereka sanggup mengorbankan kesejahteraan keadaan mereka sendiri demi masyarakat. Walaupun mungkin terma-terma ini telah datang untuk mewakili sesuatu nilai dalam budaya kita, dan stereotaip mungkin benar dalam beberapa kes, definisi ini menghadap kesan bahawa falsafah ini mempunyai di dunia nyata dan alam siasah.
Untuk menjadi seorang individualis, ia tidak ada kena-mengena dengan sikap mementingkan diri sendiri dan egoisme. Ia hanya satu cara yang melihat dunia di mana anda melihat berbilion individu, dan bukan pelbagai kumpulan orang yang dipisahkan oleh bangsa, status kewarganegaraan, jantina, agama atau sosial. Apa yang cukup aneh, ia adalah kolektivisme yang membolehkan orang-orang yang akan dibahagikan kepada kumpulan dan meletakkan mereka yang tidak bersalah pada risiko dengan menjatuhkan nilai kehidupan individu.
Ini adalah sebab bahaya kerana apabila orang dikumpulkan bersama dalam erti kata politik, sebilangan besar dari orang-orang boleh dipertanggungjawabkan bagi apa-apa jua yang bahawa seseorang individu di kalangan mereka mungkin atau tidak mungkin mempunyai dilakukan. Tambahan pula, apabila pengorbanan dilihat sebagai suatu kebaikan ia menjadi lebih mudah untuk kali berlaku zalim kepada datang bersama-sama dan mengambil kesempatan daripada perspektif ini untuk kepentingan mereka sendiri.
Idea ini kolektivisme adalah minda yang membolehkan golongan pemerintah untuk berperang. Jika setiap individu di atas muka bumi ini bertanggungjawab untuk tindakan peribadi mereka sendiri, maka perang skala besar yang kita lihat pada hari ini tidak pernah menjadi kenyataan bermula dengan. Jika individu sebenarnya dilihat sebagai yang mereka bukan kumpulan yang mereka milik, tidak akan ada berjuta-juta kehidupan yang dikorbankan demi memburu beberapa di kalangan mereka yang dituduh beberapa pelanggaran sebenar atau palsu.
Begitu juga, ia adalah mentaliti yang punca semua ketaksuban yang memisahkan kemanusiaan. Jika semua orang di bumi telah dilihat sebagai individu, maka bentuk diskriminasi perkauman, seksisme, klassisme, dan lain-lain akan terhenti wujud dan semua orang akan bertanggungjawab atas tindakan mereka sendiri.
Retorik disebalik kolektivisme kedengaran hebat pada nilai muka, tetapi akibat kehidupan sebenar pada pandangan dunia ini memberitahu cerita sangat berbeza. Ia mungkin semulajadi untuk manusia untuk membentuk kumpulan-kumpulan sosial, tetapi kita mesti menyedari bahawa kumpulan-kumpulan yang semuanya dipenuhi dengan individu yang unik yang tidak perlu dipaksa untuk berkompromi dengan mana-mana kebebasan individu mereka demi kumpulan atau angka pihak berkuasa.
Menghormati hak dan keperluan individu sebenarnya adalah cara yang jauh lebih prihatin melihat sesuatu perkara, daripada kumpulan orang ke dalam kategori dan mengharapkan mereka untuk membatalkan autonomi peribadi mereka untuk memuaskan hawa nafsu manusia yang lain.

0 komentar:

Posting Komentar